Vänsterpartiet accepterar inte en tillbakagång av förskolan!

I barn- och utbildningsnämndens förslag till nivåanpassning i Bollnäs kommun 2010-2012. föreslås den samlade skoldagen för förskoleklasserna att upphöra (en tillbakagång på minst 15 år i tiden).

Nuvarande skolform har tagit många år att bygga upp och är förberedande inför den ”riktiga skolan”. Den ger barnen en mjukstart i allt vad skolan står för och vad som väntar, skolmat, skolgård, läsning, matte, rast m.m.

Den besparing som föreslagits kommer att leda till ensamarbete i stor utsträckning och det finns risk för att pedagogiken försvinner. Det blir en tillbakagång till forna tiders förvaring.

Konsekvenser för barnen blir det vi känner igen från tidigare debatt kring förändringar för de så kallade 15-timmarsbarnen. Det vill säga barn till sjukskrivna, föräldrarlediga och arbetslösa föräldrar, får gå hem efter 3 timmar då de inte har rätt till fritids. Detta leder till att (vilket framkom vid denna tidigare förändring/försämring) barn till föräldrar med utländsk härkomst, barn till föräldrar med sociala problem och barn till sjuka och arbetslösa, där man kanske bara har en bil i familjen inte ser det som möjligt att lämna barnen för så kort tid, eller att det är för mycket besvär för så kort tid. Man påbörjar segregeringen redan i förskolan. Det är barn som har turen att ha föräldrar med resurser och arbete som är vinnare.

Vi i Vänsterpartiet kan inte ställa oss bakom ett sådant förslag till försämring som ökar klyftorna och segregerar barn redan i förskolan.

Låt inte barnen betala krisen som lärarna uttrycker sig .

Anna-Maria Forssell Mörk Vänsterpartiet

Ann-Renée Forsström Vänsterpartiet