Företagande

Vänsterpartiet har bland den bästa politiken för små och medelstora företag. Vad vi däremot vill betona är att vi inte stöttar riskkapitalbolag som får sin utkomst på skattebetalarnas bekostnad, pengar som skulle gått till skola och äldreomsorg. Vi värnar om vanliga företag vars idéer och drivkraft är en viktig del av samhället. Det behövs en sund fördelning med både privat och offentlig verksamhet för att skapa arbetstillfällen. Vår kommun och vårt län har en låg utbildningsnivå jämfört med resten av landet. För att företag ska kunna utvecklas och växa behövs kompetent arbetskraft. Där arbetar vi för ett bättre samarbete och för att en samsyn ska komma till stånd för våra utbildningar och att man utifrån det gör en rejäl satsning på de utbildningar som behövs. Det ger livskraft för företagen och arbetstillfällen. Vi säger ja till företagande och har stor framtidstro vad gäller både Bollnäs Kommun och företagande.

Vänsterpartiet vill därför

– kunna erbjuda Bollnäs företagare och innovatörer en ny stadsdel att ta i besittning. En plats för företagande inom både handel och kultur.

– erbjuda både nya och gamla företag ett klimat där Bollnäs kan fortsätta att sticka ut vad gäller företagande både i länet och i landet.

– ha attraktiva affärstomter/lokaler och områden att erbjuda företagare.

– se till att kommunen får fler yrkesutbildningar och högskoleutbildningar, och att fler utbildningar än idag går att läsa på distans.

– fortsatt ha UF-”Ung Företagsamhet” som ett möjligt tillval i skolan, de unga som vill ska beredas möjlighet till att pröva sin affärsidé.