Partiverksamhet

Nej till tillfälliga uppehållstillstånd

20151030

Fredagen den 30/10-2015 hölls en demonstration mot TUT- (tillfälliga uppehållstillstånd) vid Brotorget i Bollnäs, där bland annat Vänsterpartiet medverkade. Samtidigt hölls en namninsamling som skall skickas till regeringen innan beslutet går igenom. Uppgörelsen med regeringen innebär att tillfälliga uppehållstillstånd blir en regel och permanenta uppehållstillstånd ett undantag. Enbart kvotflyktingar, ensamkommande barn och barnfamiljer undantas. Dessutom införs ett försörjningskrav vid anhöriginvandring, har man inte en försörjning efter tre år, kan man inte återförenas med sin familj.

Maria Mörk, gruppledare för Vänsterpartiet i Bollnäs förklarar varför man demonstrerar mot den uppgörelse regeringen gjort med alliansen, -Det finns ingen forskning alls som visar att Tillfälliga uppehållstillstånd är nyttigt, det ökar på otryggheten och bidrar till människors psykiska ohälsa när man inte vet ifall man kommer att få stanna. Maria säjer vidare. -Om man lever i ovisshet, så kommer dessutom incitamenten till att lära sej språket eller att söka arbete att minska. TUT är enbart signalpolitik som inte fungerar, utan kommer att kosta mer än vad det smakar.
Alla detaljer i uppgörelsen är ännu inte riktigt utredda, bland annat är det oklart hur barnfamiljer ska räknas, om det innebär att familjen ska komma tillsammans – en fråga som skulle kunna innebära att fler barn tvingas ut på den farliga vägen över Medelhavet. Den enda lagliga vägen till Europa med dagens regler, är familjeåterförening, att barn vars föräldrar flytt i förväg, kan låta barnen resa hit under ordnade former. Att dessutom ställa ett försörjningskrav för att kunna återförenas med sin familj är detsamma som att göra skillnad på fattig och rik. Alltså en hel del tveksamheter i den överenskommelse man gjort och som Vänsterpartiet inte kan ställa sej bakom. Partiet hade hellre sett permanenta uppehållstillstånd i nuvarande form, det hade varit mer humant.
Vänsterpartiet Bollnäs