Partiverksamhet

Rapport från kongressen

[easyrotator]erc_29_1389594732[/easyrotator]

Så var Vänsterpartiets 40:e kongress över. Under dessa tre intensiva dagar har mängder med viktiga beslut fattats, personer har blivit invalda i olika grupper och eldiga tal har hållits av både partistyrelseledamöter, ombud och gästtalare. Här en del bilder från kongressen.

Huvudrubrikerna har varit de politiska sakfrågorna där det bland annat beslutats att partiet hårdare ska verka för sex timmars arbetsdag, att grundlagsskydda public service och att 1% av statsbudgeten ska öronmärkas till kultur. Andra höjdpunkter var givetvis valen av Jonas Sjöstedt som partiordförande och Malin Björk som listetta på Vänsterpartiets EU-lista.

I bildserien ses bland andra Audun Lysbakken, partiordförande från vårt norska systerparti SV och våra umbud från Gävleborg Xamuel Halfvars, Gin Hajo, Isabella Bexell, Marcus Zingmark, Petra Modée och Mikael Rosén. Även Stefan Pettersson, V-ordförande i Gävle finns fotograferad då han deltog på valpeppen och berättade om  Gävles medlemsframgångar och arbetssätt.

Foto: Joel Sundström