Ledare

1 maj lika aktuellt idag som förr

JoelDå arbetarrörelsens internationella högtidsdag närmar sig med stormsteg är det viktigt att påminna oss varför den finns, varför den firats och varför den är minst lika aktuell för oss 2013.

Fakta är att inkomstskillnaderna i vårt samhälle mellan kvinnor och män och mellan låginkomsttagare och förmögen ökar. Fakta är också att det bärande regeringspartiet historiskt varit emot alla former av utökade sociala rättigheter som Vänsterpartiet varit med och drivit igenom för arbetare och arbetarfamiljer – och som vi idag tar för givet. Oavsett om det handlat om 5:e semesterveckan, 40-timmars arbetsvecka, barnbidrag eller fria skolmåltider för barn så har borgerligheten alltid röstat mot förslagen. Samhällsanalysen man gör idag är färgad av samma grundprinciper. Med dagens utförsäkringar, den trasiga a-kassan, katastrofen Fas 3 och den höjda pensionsåldern (med tillägget att för att klara av detta krävs att arbetstagarna börjar fysträna) vet vi att deras historiska kamp mot arbetarrörelsen fortsätter även idag.

Med dessa korta fakta är det oerhört svårt för högerregeringen att med någon större trovärdighet försöka sig på att föra vanliga löntagares talan.

Den 1 maj tänker vi göra vårt för att tala om våra lösningar. Lika lön för lika arbete, sex timmars arbetsdag och en stark offentlig finansierad välfärd utan vinstintressen är en självklarhet för oss. Tillsammans med den stora ungdomsgarantin som insats mot den enorma ungdomsarbetslösheten vill vi satsa Sverige ur den ekonomiska krisen. Tillsammans vill vi göra Sverige till ett mer rättvist, varmare och mer humant land.

Det är dags att göra någonting mot orättvisorna och säga ifrån. Att fira 1 maj med oss är en bra början.

Joel Sundström
Ordförande Vänsterpartiet Bollnäs