Insändare

Svar till Margareta B. Kjellin

Margareta påstår den 11 januari 2012 att RUT-avdraget skulle motverka svartjobb, men enligt den studie som skatteverket gjort, så visar man på att bara 6 % av dem som nyttjar RUT-avdraget har gått från att anlita svart, till att anlita vita tjänster. Alltså har avdraget inte haft den stora påverkan på svartjobb som man påstår, RUT gör alltså inte svarta jobb till vita. Institutet för framtidsstudier säjer också att ”Rutavdraget inte tagit bort vare sej efterfrågan eller utbudet av svarta tjänster”.

Det vi vill lyfta som socialdemokrater och vänsterpartister, är frågan om generell välfärd eller välfärd för den som redan är välbeställd- det är där som den brännande punkten sitter.
Man tar alltså skattepengar som vi alla varit med att betala för att de skall gå till dem med de största behoven, för att tränga undan arbeten i andra sektorer, i vården o skolan exempelvis. Man hade för samma summa pengar man idag avsätter för RUT-avdrag kunnat återställa arbeten som försvunnit inom offentlig sektor, pengarna hade kunnat hamna där de gjort störst nytta. Men idag gör man människor till vinstintressen på den privata marknaden istället för medborgare, och genom att flytta balanspunkten i finansiering, utförande och styrning så rubbar man balansen i hela systemet.

Det syfte man har är egentligen att flytta bort bestämmandet från det offentliga till det privata, och i långa loppet mot, att alla inte skall omfattas av den grundtrygghet som våra sociala försäkringar ger alla oavsett fattig som rik. Man öppnar upp en marknad, där enbart den som har pengar, har råd att köpa sej hjälp eller vård.

För oss handlar det fortfarande om, ifall pengarna ska gå till generell välfärd eller enbart till vissa utvalda grupper.

Lars B Andersson (s)
Anna-Maria Forssell Mörk (v)