Insändare

Svar till Andy Pallin

Andy Pallin skriver i sin insändare i Ljusnan den 13e december om vårdavtal, han frågar också efter om det är något politiskt parti som förstått sammanhangen!

Kan väl tillägga att Vänsterpartiet är det enda parti som konsekvent stått fast vid att vara privatiseringens kritiker vad det gäller utförsäljning och avknoppning av skattefinansierad verksamhet, och att vi hela tiden förstått sammahangen.

Vi kan däremot inte hålla med Andy, att själva problemet ligger i själva avtalen vid upphandling av vård och omsorg, utan ser att det är lagstiftningen som är problemet, att det är helt okej att göra sej en hacka på skattefinansierad verksamhet.

Försvarslinjen för högern har hela tiden varit, att politikerna måste bli bättre på att upphandla, utvärdera och ställa kvalitetskrav, och därmed skulle människor få det bättre. Så blev det inte – för att utvärdera, det är just vad man inte gjort, kunskapsläget om vad som hänt inom de områden man privatiserat är begränsat.

Vad forskningen påvisar, är att man vare sej gjort några kvalitets eller effektivitetsvinster med privata utförare inom vård o äldreomsorg, snarare är det så, att det inte går ihop att ha höga avkastningskrav och samtidigt få bra kvalitet.

Vänsterpartiet ser också stora problem med att skattepengar som skulle använts till vård skola och omsorg, trillar ner som vinst i privata fickor för att sedan föras ut ur landet till skatteparadisen.

Vår välfärd måste utgå från den enskilde medborgaren och dennes behov. Rätten att välja och möjligheten att påverka är självklar, men måste inte per automatik innebära privatiseringar. Det som den såkallade valfrihetsrevolutionen handlar om, är egentligen inte rätten att få välja, utan det handlar om, att göra mänskliga behov till vinstintressen på en marknad, och det är vänsterpartiet starkt kritiska emot, för det som händer är att det blir på bekostnad av den som befinner sej i beroendeställning.

Anna-Maria Forssell Mörk
Vänsterpartiet Bollnäs