Välgörenhetsavdrag – Nej tack!

Kristdemokraterna avslöjar att man i höstbudgeten drivit igenom att den privatperson som ger gåvor till idélla organisationer skall kunna göra skatteavdrag för detta i framtiden. Det är tänkt att man som högst kommer att få dra av 1500 kronor om man under ett år skänker 6000 kronor. Man har även tänkt sej att förslaget skall vidareutvecklas så att avdragsrätten vidgas och görs verksamhetsneutral.

Sånt här spelar roll! Men inte vilken roll som helst. Man måste ha helhetsseende framför ögonen, för att förstå, varför det här är ett rätt så dumt sätt att främja välfärden.

För det första, kortsiktigt – en fråga man måste ställa sej. Vem avgör vilka organisationer som är okej att skänka till? Är det okej att skänka till Röda Korset? Eller Hoppets stjärna? Eller är det till kyrkan, vilken som helst?  Får man skänka pengar till Jehovas Vittnen eller Hare Krishna, och göra avdrag för det? Får man skänka pengar till sin alldeles egen organisation och göra avdrag för det?

Tänk på den allra sista meningen jag skrev i förra stycket, den om att skänka pengar till sin egen organisation, den är mycket viktigt. (Kd) ligger ju på om att välgörenhetsavdraget skall bli verksamhetsneutralt, det vill säja, att man kan få skänka vart i häcklefjäll man vill och göra avdrag för det.

Betänk också på att Sverige är världens mest amerikaniserade land! Vart är vi på väg? Det man kan se, är att vi lutar allt mer till att gå över till ett sk amerikanskt trygghetssystem, där man gör såkallad skatteplanering med egna välgörenhetsorganisationer. Man skänker pengar till sitt eget och får sen göra avdrag för detta. Skillnaden är, att i USA är välgörenhet 100% avdragsgillt, dock inte i Sverige ännu. Men med den här dörröppnaren som (Kd) lyckats peta in, så är vi snart där.

Det vi är på väg att se just nu, vi som befinner oss just här och nu, är övergången till ett helt annat system, där man kastar både solidaritet och allas rätt till välfärd i sjön. Istället för att våra sociala trygghetssystem ska se till att det finns hjälp för den som behöver, ska människor få stå med mössan i hand och vara tacksamma för de smulor som välgörenhetsorganisationer kastar åt dem.

Det finns andra mycket trevligare sätt att idka välfärd på, än att den som kommit på obestånd, ska behöva tigga eller få sina behov tryggade av sk ”välgörenhet”. Vi har haft ett jättebra system som vi alla tillsammans finansierat, vårt gemensamma socialförsäkringssystem. Men i dagsläget, när allt mer pengar tas ur detta, för att gynna människor som redan har en riktig lön, så blir allt mindre kvar till det som systemet egentligen är till för.

Sen att man som regering raserar våra socialförsäkringssystem, det är helt medvetet skall ni veta. Och den här ”lilla grejen” att få göra avdrag för välgörenhet, gör sitt till i det stora hela. Många bäckar små, bildar till slut och stor och brölande fors, som du inte kan komma undan.