VERKLIG VALFRIHET

Jag tänkte prata om valfrihet i äldreomsorg o vård.
Först lite bakgrund till det jag ska prata om:
Den 1a januari i år infördes Lag Om Valfrihetssystem. LOV, på anmodan av den borgerliga regeringen. Lagen är avsedd att fungera som ett verktyg för de kommuner och landsting som vill konkurrenspröva verksamhet genom att överlåta valet av utförare till brukaren/invånaren. Som äldre skall man välja vilket företag som skall utföra ens hemtjänst.

Valfrihet är vår tids "innebegrepp", som inte får ifrågasättas, oavsett om det gäller skolval, äldreomsorg, vård, pensionsplaceringar, telefonleverantör, tandkräm eller blöjor.

I valfrihetens namn är lyckan att konsumera!

En fråga jag då vill ställa är: Är valfrihet bra för att utveckla och försvara den generella välfärden?

Tendensen jag ser, är att grundläggande mänskliga behov förvandlas till marknadsplatser för vinstintressen.

Valfrihet i äldreomsorg och vård, ett begrepp som låter bra, men som i verkligheten inte innebär att den gamle får vara med och bestämma innehållet i sin vård eller omsorg – utan att den får välja mellan olika företag på en marknad, som skall vara den som tillhandahåller tjänsterna.

Den borgerliga regeringen påstår att denna konkurrens skall öka kvalitén, medans det egentligen är vinstintresset som styr.

Den som kan spara mest på insatser till den gamle eller sjuke, är den stora vinnaren. Och det säjer ju sig självt att det blir på bekostnad av den som befinner sej i beroendeställning.

Det, den såkallade valfrihetsrevolutionen handlar om, är en värderingsförskjutning från ett solidariskt, gemensamt tänkande i riktning mot ett mer egoistiskt och ekonomiskt synsätt, där den som inte har råd, hamnar utanför. Man använder äldrevård och omsorg som vinstmaskin åt ägare i vårdföretagen.

Vänsterpartiet vill införa valfrihet på riktigt!

Och riktig valfrihet innebär att de äldre får makt över sin egen vardag. Hur hemtjänsttimmarna fördelas, vilket vårdbiträde man vill ha, eller om man skall gå på promenad eller ha städning.

Det är riktig valfrihet!

Vi vill att man tillför mer resurser till äldreomsorgen, så att man kan säkra kvalitén  och för att höja den.

Vi vill att man anställer mer personal

Vi vill också att en stopplag mot vinst inom äldreomsorg och vård införs.

Vi måste ta striden om värderingar och säja nej till vinstintressen på våra äldre och sjuka, för den borgerliga politiken som förs, leder bara till utarmning av vår gemensamma offentliga verksamhet, kommunerna dräneras på pengar som hamnar direkt i fickan hos privata ägare. Bara dessa blir vinnare!

Är det ett sånt samhälle vi vill ha?

Sammanfattningsvis:

Vi borde ägna våran kraft och energi att se till vad vi kan göra för att ge våra äldre en verklig valfrihet, istället för att reservationslöst hylla privatiseringshysterin.

Upp till kamp!