Så här har den borgerliga regeringens omvända Robin Hood politik slagit

Lo ekonomen Anna-Kirsti Löfgren är inte förvånad över de ökade inkomstskillnader som är resultatet av regeringen politik, då hon redan in för valet såg att de utan tvekan skulle komma att leda till ökade klyftor mellan fattiga och rika. Nu har både hon och vänsterpartiet fått vatten på sin kvarn, då statistiska centralbyrån analyserat hur de regelförändringar som införts slår mot hög respektive låginkomsttagare.

Enligt SCB (statistiska centralbyrån), som räknat ut hur regelförändringar tillsammans med tillväxt slagit mot inkomster hos det svenska folket, så är höginkomsttagarna vinnare. De som redan har en bra inkomst, har fått den största delen av kakan det vill säja en inkomstökning mellan 21-24%, medan de som har det sämst, bara fått en ökning på ca 6%. I reda pengar betyder det, att de som har de högsta inkomsterna har fått sin årsinkomst ökad med  ca 92 300 kronor och de som tjänar minst, har fått sin årsinkomst ökad med 4 700 kronor.

Allra sämst inkomstökning har ensamstående kvinnor och pensionärer. Ensamstående kvinnor över 74 år har knappt fått en ökning med 2%. Det som ligger bakom dessa ökade klyftor är  förändringar i fastighetsskatt, förmögenhetsskatt och jobbskatteavdraget. Dessa saker gynnar de som redan har det bra, men slår hårt mot dem som har det sämst.

Den borgerliga regeringens politik är en omvänd Robin Hood politik, som tar från de fattiga och ger till de rika. Det här är något som Vänsterpartiet inte ställer upp på, utan vi vill att alla skall få ta lika stor del av kakan, från var och en efter förmåga, till var och en efter behov….

Anna-Maria Forssell Mörk (v)                                                                                            Ann-Renée Forsström (v)