Valifrihet! Kommunal eller privat

På gårdagen kommunfullmäktige behandlades en motion om Valfrihet inom hemtjänsten. Valfriheten handlade om kommunal eller privat. Från Vänsterpartiet yrkades avslag och ett särskilt yttrande lämnades:

Motionen handlar om fritt val av hemtjänst – kommunal eller privat

Majoriteten anser motionen besvarad med anledning av att man håller på att arbeta fram ett principprogram för konkurensutsättning och efter att detta antagits avser socialnämnden anta en marknadsplan för upphandling.

Vi i Vänsterpartiet menar att verklig valfrihet:

–          inte är rätten att välja bland ett antal hemtjänstföretag. Valfrihet har ingenting med att göra, vem det är som betalar ut lönen till den som utför hjälpen.

–          VERKLIG VALFRIHET är rätten att ha inflytande över sin egen vardag när man nått den punkt i livet då man behöver stöd och omvårdnad i det egna hemmet eller en plats på ett äldreboende.

Istället för att okritiskt driva hemtjänsten mot en privatisering. Så borde man se över hur män och kvinnor inom biståndsbeslutets ram, själva kan påverka innehållet  i hjälpen.

–          Hur man regelbundet och strukturerat kan inhämta synpunkter från de äldre, på     den hjälp de får och genomföra förändringar utifrån detta.

–          Hur de anställda bäst kan vara "nåbar" för den som har hjälpen och deras anhöriga.

–          Hur man bäst arbetar fram ett tydligt och aktivt kontaktmannaskap. Som den som får hjälpen är informerad om.

–          Se över reglerna och granska dessa kritiskt ur aspekten om det är relevanta eller onödiga begränsningar av de äldres valfrihet.

Det finns exempel som man kan titta på:

I Falun har hemtjänsten arbetat i flera år för att ge pensionärerna ett större inflytande över sin vardag. Modellen innebär bland annat att brukaren har möjlighet att byta en insats mot en annan. Om det är vackert väder ute kanske städningen kan vänta till nästa vecka för att bytas ut mot en promenad. Vi tycker att det är just den här typen av valfrihet som behövs inom äldreomsorgen.

På ett äldreboende i Eslöv har man infört "egen tid". Det innebar att varje boende fick rätt att fritt disponera en personal i två timmar i veckan. Det ger de äldre en verklig makt att bestämma mer hur de vill leva sina liv. Kanske vill man åka och storhandla eller gå en vårpromenad i solen? Det är den här sortens valfrihet som är verkligt meningsfull för våra äldre.

Sammanfattningsvis så borde vi ägna våran kraft och energi till att se vad vi kan göra för att ge våra äldre en VERKLIG VALFRIHET. Istället för att reservationslöst hylla privatiseringshysterin.

Med ovanstående fru ordförande så vill vi från Vänsterpartiet yrka avslag på motionen

Det som också kan anses som märkligt i sammanhanget är att Socialdemokraterna innan samarbetet med Centerpartiet yrkat på att inga privatiseringar/avknoppningar får ske under återstående av mandatperioden. Men idag säger man att motionen är besvarad och tycks vara bekväm med den arbetsinriktning socialnämnden tagit.                         Ann-Renée Forsström/gruppledare för Vänsterpartiet