Motion om förändring rörande kommunstyrelsens arbetsformer

Med anledning av en nu uppkomna politiska situationen i Bollnäs kommun så är det av största demokratiska vikt att vi återigen aktualiserar kommunstyrelsens arbetsformer. Därför har vi från Vänsterpartiet lämnat in följande motion:

Kommunstyrelsen arbetar enligt nuvarande arbetsordning med i princip ett sammanträde per månad, samt ett arbetsutskott vilket sammanträder två veckor innan och bland annat bereder styrelsens ärenden. Exempel finns på hur kommunstyrelsens arbetsformer kan utformas på annat sätt, t ex i Söderhamns kommun, där kommunstyrelsen har två sammanträden per månad, ett slutet sammanträde där strategier diskuteras och beredning görs samt ett öppet beslutsmöte.

Ett sådant arbetssätt skulle i hög grad bidra till en ökad demokrati där fler blir delaktiga i ärendets behandling redan från början.

Förändringar av kommunstyrelsens arbetsformer enligt ovan har redan tidigare varit föremål för politisk diskussion/prövning och borde därför inte kräva någon tidsödande beredning och med tanke på den politiska situation vi befinner oss i så är frågan mer angeläget än tidigare.

Mot bakgrund av ovanstående yrkar jag

att     kommunfullmäktige beslutar att genomföra förändringar av kommunstyrelsens arbetsformer i  enlighet med förslaget

Ann-Renée Forsström Vänsterpartiet