Så här vill Vänsterpartiet förbättra pensionärernas ekonomi:

Vänsterpartiet föreslår i sin budgetmotion att garantipensionen höjs med 300 kronor i månaden 2008, 400 kronor 2009 och 500 kronor 2010.

Dessutom kompenserar vänsterpartiet de tidigare ATP-pensionärerna för den försämring av pensionerna som gjordes i början av 1990-talet, genom att inkomstpensionen räknas upp med 6 procent. Det är politiska beslut som har gjort att pensionerna har tappat i värde. Då är det politiska beslut som krävs för att återställa det som ATP-pensionärerna har förlorat.

Det här är pensionärer för vilka ett tillskott på några hundralappar betyder mycket. En majoritet av de sämst ställda pensionärerna är kvinnor, därför är det här en viktig jämställdhetssatsning.

Ersättningsnivån i bostadstillägget höjs för ålderspensionärer och för personer som får sjuk- och aktivitetsersättning (förtidspensionärer). Samtidigt höjs hyrestaket för personer som får sjuk- och aktivitetsersättning.

Dessutom höjer vi grundavdraget för alla som enbart betalar kommunalskatt, det är det mest träffsäkra sättet att nå grupper med låga inkomster.  Det behövs politiska beslut för att möjliggöra en bättre vardag för alla dem med låga pensioner, vi har många förslag till det.

Ann-Renée Forsström Vänsterpartiet

Ulla Andersson Riksdagsledamot Vänsterpartiet