Interpellation angående miljön på Gärdesskolan

Gärdesskolan byggdes på 50-talet (50-årsjubilium 1 december 2005).

På 80-talet byggdes en korridor ut så kallad etapp 1 och man lovades en fortsättning en
etapp 2, fortfarande är ingenting gjort.

Ventilationen åtgärdades på 90-talet och man har på senare
tid tjatat till sig ombyggnad av toaletter som var under all kritik.

Det är i stort sett vad som skett! Lokalmässigt har man
alltså inte gjort någonting trots att undervisningen har utvecklas och inte
alls påminner om den undervisning som bedrevs när skolan byggdes på 50-talet.

Miljön i elevutrymmet/korridoren är under all kritik. För
närvarande kan inte lokalerna användas på ett vettigt sätt. Man har från
skolans håll krävt bättre arbetsmiljö för både personal och elever. Från
arbetsmiljöverket (som besökt skolan) säger man att även om det inte finns
något fastlagt regelverk för korridorer så är det ingen bra miljö för elever.

Man får idag göra schemaläggning utifrån att det inte skall
vistas så många elever samtidigt i uppehållsutrymmena. När det egentligen är
det pedagogiska innehållet och utformning som borde styra schemaläggningen.

Utifrån detta undrar jag: Hur ser tankarna kring
Gärdesskolan och dess utveckling ut?

Ann-Renée Forsström

Vänsterpartiet

 

Kopiera länk