Sjukvårdspartiet kräver inte längre att Bollnäs återupprättas som fullvärdigt akutsjukhus med akutkirurgi

”Kanske är det dags att ta sig en funderare på om inte Bollnäs sjukhus bör och ska öppna upp akutkirurgin igen”. Skriver representanterna i sjukvårdspartiet Anette Thorén och Lisa Lind i en debattartikel i Ljusnan den 22 augusti.

Det här var ett krav som man från sjukvårdspartiet gick till val på och som också Stig Zettlin sjukvårdspartiet uppgav (på landstingsfullmäktige i Söderhamn i juni 2005 ) att hans parti hade som krav, för att ingå i en majoritet med dom övriga borgerliga partierna.

Idag existerar inte det kravet längre för sjukvårdspartiet:
Kenneth Nilshem Centerpartiet berättade på landstingsfullmäktige den 29/11 2005 att man arbetade med en gemensam valplattform och att sjukvårdspartiet inte har ställt något krav vid dessa förhandlingar. Stig Zettlin medgav även han på landstingsfullmäktige den 29/11 2005 att man inte hade några ultimativa krav. Men att man naturligtvis kommer att använda sig av det i valrörelsen. Man är nu beredd att ingå i en borgerlig allians utan löften om att återupprätta Bollnäs som akutsjukhus med tillhörande akutkirurgi.

Så även om Stig Zettlin tillkännagav att man inte längre har det som ett krav, men att man kommer att använda sig av det i valrörelsen, så ter det sig märkligt att i debatter och insändare säga att sjukvårdspartiet kräver att Bollnäs sjukhus återupprättas som ett fullvärdigt akutsjukhus med tillhörande akutkirurgi. När dom själva i dom sammanhang dom har möjlighet och makt att kräva det inte gör det.

För den som är intresserad eller misstror mina uppgifter, så går det att kontrollera att mina uppgifter är riktiga genom att gå in på landstingets hemsida www.lg.se och lyssna på landstingsfullmäktige i Juni 2005 samt landstingsfullmäktige den 29 November 2005

Ann-Renée Forsström