Andra orsaker bakom resultatet

Åsa Äng Eriksson´s (m) uttalade i Radio Gävleborg förra veckan, var en skola i politisk retorik på högsta nivå. I det uttalande slår hon sig för bröstet och vill påskina att det är den borgerliga ledningen i Bollnäs kommun, som genom sin ledning ”styrt” Bollnäs till det positiva bokslut som nu är resultatet.
Sanningen är en helt annan:

Pensionsplaceringarna som gjorts ger ett positivt nettoresultat på 15 miljoner. Det vill säga, spekulerandet på börsen ger oss 15 miljoner plus och det har det gett oss oavsett vilken majoritet vi har haft. Möjligen kan ekonomichefens roll som skicklig placerare ha spelat en roll, men nettoresultatet påverkas inte av vilken politisk ledning vi har.

Den andra förklaringen är statens sysselsättningsstöd som kom 2003 och sedan har ökat. Det ger ett tillskott på 17 miljoner. Statens sysselsättningsstöd har inte påverkats av att vi haft en borgerlig styrning i Bollnäs kommun. Men helt klart är det ett resultat av Vänsterpartiets krav på mer pengar till kommuner och landsting på nationell nivå.

Dessa två poster ger totalt ett positivt resultat på 32 miljoner och Bollnäs kommun skulle ha haft stora ekonomiska problem utan vår ”tur” på börsen och statens sysselsättningsstöd.
Då kan man ju inte låta bli att undra vad deras, den borgerliga ledningens, insats består av.

Ann-Renée Forsström