Partiverksamhet

VALET OCH KVALET

VALET OCH KVALET – Poesi Politik Musik

Lördag 1 september kl. 15.00 i Peter Stormare salen, Bollnäs kulturhus.
Fri entré.
Vänsterpartiet i Bollnäs står som arrangör för programmet med stöd av ABF.

Poesiläsning med Helene Rådberg
Poesiläsning med Thomas Tidholm
Hasse å Tage pärlor med Gunnar Åkerhielm, piano och Anna-Karin Westerlund, sång.

Helene Rådberg är född i Sandviken och bor nu i Stockholm och i Ockelbo. Hon är verksam som poet och har gett ut fem diktsamlingar, senast diktsamlingen Politiken,  våren 2018,Ordfront förlag. Helenes verk bygger bl a på  erfarenheter från jobb inom äldrevård och fritidshem. Hon skriver om arbete och klass och om samhället ur ett feministiskt och socialt perspektiv på ett sätt som gett henne berömmande recensioner och även priser. 2016 tilldelades hon Jan Fridegård- priset och alldeles nyligen, i augusti, mottog hon Gustaf Fröding-sällskapets lyrikpris.
Helene arbetar också som folkhögskollärare i skapande svenska och har tillsammans med Carolina Thorell och Anna Jörgensdotter gett ut boken ”Livfjädrar: Kvinnornas Sandviken”  ( 2012) som belönades med Stig Sjödin-priset 2013.

Thomas Tidholm är verksam som författare, poet och dramatiker. Han bor i Arbrå sedan 1970-talet. Thomas debuterade 1966 och har sedan dess publicerat ett tjugotal diktsamlingar. Den senaste, ”Rösterna från Avocadobergen” kom ut våren 2018 på Ordfront förlag. Thomas har även skrivit dramatik för scen, SVT och SR samt ett trettiotal bilderböcker, illustrerade av Anna-Clara Tidholm.  Thomas Tidholms poesi rör sig mellan det vardagliga och det allmänmänskliga och utmärks, enligt rescensenterna av  både ”humor och svärta”. Thomas har mottagit ett flertal priser, bl a De Nios Vinterpris 2003 och Werner Aspenström-priset 2016.
Thomas är också aktiv som debattör i bl a skogsfrågor.

Gunnar Åkerhielm och Anna-Karin Westerlund är två mångsidiga och flitigt anlitade musiker och artister. Båda har utöver sina finslipade musikaliska färdigheter en humoristisk ådra och en känsla för show och underhållning.
Båda är också utbildade på musikhögskolan i Stockholm, och har sedan de träffades där blivit samspelta i flera projekt tillsammans.
Duon kommer till Bollnäs med några av de bästa guldkornen från en större show med Hasse Alfredssons och Tage Danielssons skatt.

”Vi skrattar fortfarande! Det raljanta och briljanta i Hasse å Tages alster kittlar oss ännu!
Varför? Är inte humor en färskvara? Jo, kanske. Men i Svenska Ords humoresker finns något mer. En värme, en tilltro och en idé om världen. Och när vi ser oss omkring så känner vi igen oss. Världen är sig lik. Endast värmen och tilltron är borta.
Men så kan vi inte ha det! Låt oss släppa in värmen i vår tid! Låt Lindeman tala! Leve den enkla vänligheten, den redbara ståndpunkten och den snuskiga limericken! I en kavalkad av glittrande sångnummer ger vi nytt liv åt Hasse å Tages muntrationer! En konsert. En föreställning. En show!”