Insändare

Replik: ej odemokratiskt stänga SD ute

profilbildSvar till ”Röstberättigad utan röst” (Ljusnan, 19:e september).

Svar till ”Röstberättigad utan röst” (Ljusnan, 19:e september).

Drygt 780,000 personer röstade på Sverigedemokraterna i årets val. Det kan man tycka vad man vill om, men att lägga en sådan röst var dessa personers okränkbara demokratiska rättighet. Valresultatet på 13% för Sverigedemokraterna skall således respekteras. Med detta sagt är det samtidigt olustigt att läsa insändare som den du författade, eftersom du i förtäckta ordalag menar att förfarandet kring regeringsbildandet är odemokratiskt. Inget kunde ha varit mer fel.

Om du hoppats på ett stort Sverigedemokratiskt inflytande över svensk politik efter valet förstår jag din besvikelse när de andra partierna stänger dörren. Men att kalla detta för odemokratiskt tyder på stor okunskap eller ovilja att förstå. Att man får en viss mängd röster i ett val innebär inte att de övriga partierna måste samarbeta. Partiets storlek är inte lika med legitimitet. Det är de övriga partiernas val huruvida de vill samarbeta eller ej och den rätten att själva välja samarbetspartner är deras okränkbara demokratiska rättighet.

Vidare kallas inte Sverigedemokraternas väljare för nazister. Sverigedemokraterna som parti kallas inte för nazister. Däremot kallas partiets politik för rasistisk och huruvida det speglar majoriteten av deras väljares åsikter eller inte vet vi inte. Det finns med säkerhet även andra förklaringar till varför så många valde att rösta på just Sverigedemokraterna. Men att man får 13% av riksdagsrösterna och blir Sveriges tredje största parti är inget som gör att de andra partierna måste lyssna på vad partiet har att säga. För jag tror inte att du vill tvinga dom till att göra det, för nog vore det odemokratiskt så det förslår? Sverigedemokraterna för helt enkelt en politik som inget annat parti vare sig vill eller behöver befatta sig med. Så enkelt är det.

Beträffande pensionerna så är ju fallet sådant att Sverigedemokraterna är ett av de partier som varit med och bidragit till de ökade skillnaden mellan arbete och pension. Detta har varit möjligt tack vare att Sverigedemokraterna aktivt stöttat Alliansens högerpolitik med jobbskatteavdrag.

Daniel Sundström
Vänsterpartiet Bollnäs