Debatt: Dags att ta bort de ofrivilliga delade turerna i Bollnäs Kommun

JoelRimliga arbetstider och förutsättningar att orka med sitt arbete borde vara en självklarhet i Sverige år 2013. Detta gäller en stor del av arbetsmarknaden, men inte för alla sektorer.

Den här sommaren arbetar jag som semestervikarie inom äldreomsorgen i Bollnäs. På mitt schema har jag i snitt en delad tur i veckan. Jag kommer att arbeta inom denna sektor under en begränsad tid och kan därför arbeta dessa delade turer utan större problem. Men i Bollnäs Kommun finns det drygt 500 arbetskamrater till mig med tillsvidareanställning som i varierande omfattning, år efter år, är tvungna att gå till arbetet två gånger under samma dag.

De upplevda problemen med de delade turerna har varit desamma, oavsett om året varit 1980 när min moster arbetade inom äldreomsorgen eller nu 2013. Svårt att återhämta sig, svårt att ta tillvara på de obetalda håltimmarna och svårt att hålla närvaron och arbetsglädjen på den nivå som man önskar. Dessutom en stark olustkänsla att inte alltid ha energin att kunna ge sina brukare det engagemang och den mentala närvaron som de alltid ska ha rätt till.

Delade turer har ökat under de senaste åren både i Bollnäs Kommun och i stora delar av Sverige enligt en rapport från tidningen Kommunalarbetaren. Samtidigt ser vi att någonting annat är möjligt. Kommuner som Helsingborg och Göteborg har tagit beslut om att avskaffa delade turer och har därigenom visat att en modern äldreomsorg utan dessa är fullt möjlig. Varför skulle det inte gå att göra detsamma i Bollnäs om viljan finns?

De delade turerna är inte chefernas fel utan i grunden en fördelningspolitisk fråga. Med anledning av personalens hälsa och brukarnas rätt till utvilad personal kommer vi i vårt kommunprogram för Bollnäs Kommun 2014-2018 lägga förslag om att avskaffa alternativt kraftigt begränsa ofrivilliga delade turer.

Om nuvarande utveckling fortsätter är vi oroliga för ett framtida rekryteringsproblem till äldreomsorgen. Vi måste få våra duktiga ungdomar att vilja stanna kvar i denna viktiga sektor. Vi vill medverka till att all omvårdnadspersonal i Bollnäs ska orka med att arbeta heltid om man vill. Det är för oss en modern arbetsmarknad och en modern äldreomsorg.

Joel Sundström
Ordf Vänsterpartiet Bollnäs och
semestervikarie inom äldreomsorgen

Det här inlägget postades i Yttranden. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Debatt: Dags att ta bort de ofrivilliga delade turerna i Bollnäs Kommun

1. Margaretha Cederholm skriver:

Förstår inte att det alltid de som jobbar med äldre och sjuka som ska drabbas av indragningar och andra irrationella rutiner. Kan man inte tvinga de som bestämmer pröva att arbeta med delade turer några veckor och sedan dra slutsatser av detta? Usch, blir bara illa till mods att läsa om hur det går till ute i samhället. Finns det ingen politiker på platsen som kan hjälpa till?

2. Lillian Sundström skriver:

Kunde inte sagt det bättre själv!
    Har arbetat 31 år inom äldreomsorgen och trivs mycket bra. Dock är dom delade turerna slitsamma, då man är med på alla tunga moment under en dag.