Yttranden

Vänsterpartiets ställningstagande i bandyhallsfrågan

SävstaåsFrågan om bandyhall i Bollnäs har blivit den hetaste, mest utredda och omdiskuterade politiska fråga på många år i Bollnäs. Vi i Vänsterpartiet vill vara så tydliga vi bara kan med hur vi ser på frågan.

En kommuns basuppdrag är vård skola och omsorg, men för att en kommun skall upplevas som värd att bo och verka i, behövs mer saker än så. Den måste vara attraktiv även på andra sätt, den måste erbjuda sin befolkning något att göra på sin fritid. Vi vet alla att idrott är bra för folkhälsan, och allt som uppmuntrar till ett ökat idrottande är bra för en kommun. En friskare befolkning kostar inte kommunen så mycket extra utgifter, vilket betyder mer pengar över i kassan att lägga på basuppdraget.

I Bollnäs kommun ökar ungdomsidrottandet, en trend som går emot resten av landet. Det tycker vi är bra, men för att upprätthålla en bra folkhälsa, krävs att grunden läggs redan hos barn och unga och att man har bra ändamålsenliga anläggningar.

Vänsterpartiet har därför varit positiva till upprustningen av Sävstaåsområdet, ett område där många sporter samsas, friidrott, fotboll, konståkning, hockey och bandy. Upprustningen är nödvändig, då området och dess byggnader är slitna. Vi behöver också ett väl fungerande område som uppmuntrar till idrottande.

Många av kommunens andra anläggningar är idag överbelastade, exempelvis solrosen. Med ett nyare mer ändamålsenligt Sävstaås, får fotbollsungdomen mer tid på planen, men även bandyn kommer att få komma under tak lika som hockeyn haft i många år. Servicedelarna kommer också att få ett välbehövligt lyft.

För oss är satsningen på hela området och ungdomen det viktigaste, sen om det ger fördelar till vårt flaggskepp i bandyn – Bollnäs GIF Bandy – så är det grädden på moset.

Vänsterpartiet anser att satsningen på Sävstasområdet är en investering för folkhälsa som ger avkastning i framtiden och synergieffekter för vår stad. Därför har vi sagt ja till Sävstaås och upphandling av en hall, vi anser det vara väl investerade medel vars avkastning ger en friskare och gladare befolkning.

Vänsterpartiet Bollnäs
gm Anna-Maria Forssell Mörk