Motioner

Motion angående fyrverkerier och smällare i tättbebyggt område

Fyrverkerier och så kallade smällare är sedan länge en tradition i vårt land. Vackra fyrverkerier är något många tycker om att titta på. Traditionen är främst förknippad med nyår och valborgsmässoafton.
Tyvärr har detta också en negativ sida. Framförallt är det en plåga för många djur och många djurägare gruvar sig för framförallt smällare. Det finns också en säkerhetsrisk för brand och personskador.
De tider som det låter som mest, dvs nyårsnatten och sista april försöker de flesta djurägare undvika att ha sina djur ute. Problemet är att det också förekommer andra dagar, framför allt kring dessa helger.

I kommunens lokala ordningsstadga finns inget angivet om var och hur fyrverkerier och smällare får användas. Det skulle enligt vår mening vara rimligt att det fanns en begränsning av användandet. Förbud i bostadsområden, i dess omedelbara närhet och en begränsning i tid. Vid speciella tillfällen där någon/några vill fira ska man kunna söka tillstånd, men då också med ett krav på att allmänheten informeras.
Det är givetvis svårt för oss att i detalj kunna ge ett förslag på hur en sådan bestämmelse ska utformas, men en begränsning i tättbebyggt område bör göras.

Vi föreslår därför att miljö- och byggnämnden tar fram ett förslag för att begränsa användningen av fyrverkerier/smällare i tättbebyggda områden och att begränsningen införs i kommunens lokala ordningsstadga.

Göran Jansson (V)
Anna Maria Forssell Mörk (V)