1:a Maj-tal: Anna Maria Forsell Mörk

Den 16 augusti 2010 deklarerade jag Vänsterpartiets ställning angående vår kommunala skola.

Det jag skrev om då, gäller i allra högsta grad fortfarande,
om de samordningsvinster vi får med lärare och lärartäthet för våra ungars bästa, genom att anpassa strukturen efter hur verkligheten ser ut. Tanken med vad man då kallade för ”Campus Gärdet” består inte enbart av det som skapat turbulens bland föräldrar i byskolor, det vill säja att lämna lokaler.

Grundtanken är, och det är den, som borde vara det avgörande då man pratar om skola och skolstruktur.
– Likvärdigheten, att alla elever får en undervisning värd namnet,
-att alla oavsett bakgrund, fast man inte är ett ”bra barn” som valt ”rätt förälder”, att man har rätt att lyckas med skolan.

Iden om den allmänna och sammanhållna skolan, var en del av kampen för demokratin, och kunskap var en medborgerlig rättighet, som skulle vara gemensam för alla.
Vi är på väg bort från den tanken, idag pågår en skolreform som innebär en återgång till sorteringsskolan på bekostnad av jämlikhet och likvärdighet.

Forskningen uppmärksammar problemen, av vad som händer när man samtidigt har ett vikande elevunderlag och när friskolorna etablerar sej, det uppstår segregering. På samma sätt ser det ut i Bollnäs, barn till drivna föräldrar söker sej till friskolorna och det uppstår skillnader i resultat mellan skolor, det påvisar att den kommunla skolan inte kan kompensera tillräckligt för sociala skillnader, det är skrämmande men sant.

Det kommunala ansvaret för skolan har inneburit att elever får olika förutsättningar, beroende på kommunens ekonomi, det är ett orättvist system. Man når inte en likvärdig skola med massor av olika huvudmän,
och när den kommunala grundskolan segregeras eller separeras blir allt fler beroende av hjälp hemifrån,
vilket återigen gör skolan till ett ställe där den sociala bakgrunden har betydelse för om du kommer att lyckas eller ej.

Grundtanken med ”campus gärdet” var och är,
att råda bot, att se till att kommunal skola skall kunna bedrivas på lika villkor som friskola,
och ska den kommunala skolan upplevas som ett valbart alternativ, eller fungera som ett komplement till friskolan, måste den finnas där på lika villkor, villkor som inte är desamma om man förlägger skolan ute i en by

En central 7-9 skola på gärdet, det är en demokratisk rättighetsfråga, för våra barn!
Det är hög tid att återupprätta den allmänna sammanhållna skolan och återevrövra innehållet i begreppen kunskap, lärande och bildning!
Tänk om vi dessutom kunde lova våra barn att ha deras bästa framför ögonen, istället för att fastna i kampen om taburetterna! Men att hoppas på nåt sånt, är nog att hoppas för mycket!

Kamrater, vänsterpartiet kommer i alla fall att arbeta med en sån politik, som sätter barnens rätta i första rummet, vi tänker inte kompromissa om det!