Återta vår välfärd

Mycket har sjukförsäkringssystemet debatterats i både press, riksdag och hemma vid köksborden. Vi har blivit utsatta för indoktrinering och invaggats i, att det är helt rätt, att arbetslinjen ska gälla för exakt alla, oavsett sjuk som frisk. Och allt detta för att dölja vad regeringen är ute efter egentligen. Man vill pumpa ut ännu mer pengar ur sjuk och socialförsäkringssystemen för att finansiera skattesänkningar för dem som har arbeten och pengar. Man slår alltså på dem som redan ligger. Man vill skapa en underklass, med riktiga låginkomsttagare, som utför jobben billigt. Vissa som har sitt på det torra ska få mer, och andra som inte haft samma tur ska få mindre.

Allt det här talas det tyst om, väldigt tyst…helst vill man mörka helt. Folksams Håkan Svärdman, som är välfärdsanalytiker, har tagit fram en rapport om det här, det började redan i förra lågkonjunkturen under 90-talet, man började täcka upp underskott i budgeten med hjälp av överskottet i socialförsäkringarna. Gunnar Axén moderat riksdagsman och ordförande i socialförsäkringsutskottet bekräftar även han, att ungefär hälften av skattesänkningarna för dem som har ett jobb, bekostas av socialförsäkringssystemet.

Sjukförsäkringen som är en socialförsäkring har vi själva betalt o enligt regler o lagar får den enbart gå till sjukförsäkringsärenden, vilket den inte gör i dagsläget.

Viktigt i sammanhanget att veta är att den mer än väl finansierar sej själv och går med överskott, för de närmaste 4 åren med ca 90 miljarder. Men istället för att gå till de som är sjuka, använder man över hälften av dessa pengar till att täcka upp statens underskott i budgeten och för att finansiera skattesänkningar för dem som haft turen att t ex inte få cancer o andra svåra sjukdomar.

Alltså man bryter mot lagen. Jag tror det är viktigt att tala om hur det egentligen ligger till och varför man ändrat reglerna för att få vara sjuk o vad som räknas som sjuk, och informera om de lagar man bryter emot, tror inte allmänheten vet om detta.
Och det är på bekostnad av dem som är de enda som har rätt till stödet och på bekostnad av deras liv i en del fall, flera uppmärksammade självmord är följden av att många blivit utförsäkrade.

Det är dags att byta regering och att byta politik

En röst på vänsterpartiet är en röst för upprätthållen välfärd, även för de

Som haft oturen att bli sjuka.