Nu får det vara nog med dessa märkliga affärer !

Har upptäckt att arbete i anslutning till ”Lindexhuset” Gamla PRIX som numera ägs av Själsö har påbörjats.
Kommunens arbete består bland annat av att man skall sänka delar av gågatan för att få ingången att hamna i nivå med gatuplanet.
Det här är ett arbete som kostar omkring 150 000:- -200 000:- och jag undrar naturligtvis var beslutet är taget!

Detta med anledning av att jag har sett kallelsen till extrasammanträde med tekniska nämnden den 28/9 då just detta ärende finns med och man förväntas ta beslut om frågan då.
Jag har också hört att detta har utlovats av tjänstemän i kommunstyrelseförvaltningen tillsammans med kommunalrådet Olle Nilsson Sträng och att man ansett det rimligt att kostnaden delas 50/50 och att detta skulle kunna jämställas med den kostnad som uppstod när man gjorde iordning trottoaren på västra stationsgatan , att man då delade på kostnaderna. Detta är inte med sanningen överensstämmande. Ombyggnationerna på   västra stationsgatan betalades helt av fastighetsägaren  Tomas Sköld
Om jag inte missminner mig alldeles så riktade just Olle Nilsson Sträng stark kritik mot dåvarande tekniska nämndens ordförande Ingvar Persson som igångsatte arbeten utan formella beslut beträffande campingen. Här gör man samma sak utgår från att beslutet skall hamna i den viljeinriktning man önskar och startar upp arbetet innan  något beslut är antaget. Jag tycker detta är ett hån mot demokratin och de demokratiska processerna. Just detta genande var också något som revisorerna riktade stark kritik emot. Har man inte lärt sig? Finns ingen respekt för demokratin?
Vi borde i rimlighetens namn först få ta ställning till OM vi skall göra det, och om vi skall det så måste vi få besluta om vem som skall vara ansvarig för denna kostnad

Här går kommunalråd och tjänstemän utan befogenheter ut och lovar brett och vilt och förväntas att övriga partikamrater skall agera som nån sorts röstboskap och acceptera alla dessa löften. Kan vi förvänta oss att andra företagare som vill ändra sina ingångar så de blir mer lättillgängliga kan räkna med att kommunen står för halva kostnaden av en sådan åtgärd eller är det bara vissa utvalda och på vilka kriterier blir de då utvalda.
Vi måste få större ordning i de demokratiska arbetet klara ut vem som beslutar vad och i vilken ordning detta skall ske…. Jag har skrivit det förr: Vi har en märklig demokratisk ordning i Bollnäs kommun

Ann-Renée Forsström Vänsterpartiet