Märkliga turer i demokratin!

Kommunchefen går ut i media och ”sågar” en nämndsordförande vid fotknölarna
Kommunchefen går ut i media och fördömer politiskt fattade beslut (om hur personal på tekniska får hyra redskap ex.. Det har tekniska nämnden beslutat om).
Är det kommunalchefens uppgift?

Har han inte att finna sig i demokratiska politiskt fattade beslut (precis som andra tjänstemän i den politiska organisationen). Om han har åsikter så får han hantere dem i de beslutsprocesser som finns att tillgå/lyfta upp dem på den politiska dagordningen för diskussion. Man får trycka vad man vill om beslut. Men fram till att nya beslut tas så gäller tidigare beslut!!!

Kommunalrådet Olle-Nilsson Sträng tycks ha drabbats av samma virus som kommunalchefen och går ut och kritiserar Räddningstjänst för att personalen får tvätta sina bilar…. och försöker nu peka med hela handen mot räddningstjänst som numera är ett kommunalt bolag = Södra Hälsinglands kommunalförbund där räddningstjänsten i Ovanåker och Söderhamn även ingår.

Vill man ha istånd ändringar i de kommunala bolagen, så skall ju först ägarna d.v.s de tre kommunerna (tillsamman eller var och en för sig) lägga förslag till dessa ändringar till årsstämman. Där ägarna då kan besluta så ändrade direktiv

Den långa tröga beslutsprocessen för ägarna tillsammans med den minskade insynen och påverkansmöjligheten ligger till grund att Vänsterpartiet är negativ till bolagsbildningar av kommunala verksamheter.

Men Olle Nillson Sträng försöker trots detta peka med hela handen, trots att ärendet överhuvudtaget inte varit uppe på den politiska dagordningen.

Dessutom har vi tjänstemän som tycks ha egna agendor, egna mandat och som försöker styra och ställa över förvaltningar som dom inte ens tillhör. Förmodligen med de båda kommunalråden tillsammans med Leopold Stoltz bakom ryggen.

Vi har fått en märklig ordning i den kommunala demokratin i Bollnäs !!!

Ann-Renée Forsström Vänsterpartiet