Det svarta hålet

”Gått in i väggen”, ”blivit utbränd” eller drabbats av utmattningsdepression. Socialstyrelsen håller på att arbeta fram rekommendationer för de psykiatriska diagnoserna: utmattningsdiagnoser, depression och ångest.

Men det som behövs är INSATSER mer än rekommendationer. Får inte patienterna behandling och rehabilitering blir rekommendationerna verkningslösa säger Aleksander Perski, stressforskare sedan 30 år. Den viktigaste frågan är att patienterna får hjälp, inte hur länge de är sjukskrivna. Om man börjar behandla patienterna i större utsträckning kommer det att leda till ett mindre behov av sjukskrivning.

Därför är det med stor oro man väntar de nya rekommendationerna, som knappast kommer att leda till fler insatser, utan snarare är en ren besparingsprodukt. Rekommendationerna bygger på ett önskemål om en minskning av sjukskrivningen med 20 procent. Vilket gör det svårt att hoppas på att de skulle leda till ökade insatser och rehabilitering som är det egentliga behovet.

Risken blir istället att rekommendationerna blir en bestraffningsprodukt! Genom att byråkrater på försäkringskassan använder rekommendationerna som skäl att utförsäkra folk i sin iver att komma tillrätta med sjukskrivningsstatistiken, utan att patienterna har fått den hjälp de egentligen behöver för sitt tillfrisknande.

Återigen så sparkar man på dem som redan ligger!

Ann-Renée Forsström Vänsterpartiet                                                                                   Anna-Maria Forssell Mörk Vänsterpartiet