Anna-Maria Forsells tal vid antirasistiska manifestationen den 6 Juni

Det finns främlingsfientlighet i vårt samhälle, och den utövas för det mesta av en helt vanlig medelsvensson. köksbordsrasister brukar jag kalla dom, och det kan vara din granne, en så kallad vän eller någon i familjen.

Helt plötsligt bara ploppar det ur munnen på dom:

–         att invandrare kommer hit och tar våra jobb

–         att de går före i vårdkön

–         att de är högljudda och att vi måste hjälpa våra egna först, och så vidare så kan de gå på "köksbordsrasisterna" oftast helt oemotsagda.

De brukar också tycka att om dom verkligen nu skall komma hit till Sverige, så måste de ta seden dit de kommer. För så måste vi svenskar göra, om vi far utomlands. De ska börja fira svensk jul och midsommar, försöka prata svenska utan brytning och börja äta svensk husmanskost.

Svensk husmanskost som idag består av  turkiska kåldolmar, amerikanska hamburgare, italiensk spagetti eller ungersk korv stroganoffDe måste sluta utöva sin religion och får absolut inte bära slöja, för då är de inte några goda invandrare. Köksbordsrasisterna tror att det är integration.

Vad de inte förstått, är att Mustafa och Ali inte kommit hit för att bli svenskar, de har kommit hit för att fly undan krig och förtryck i sitt hemland. Köksbordsrasisterna har inte heller förstått att ordet integration betyder att man har rätt att behålla sin kulturella identitet och har rätt att få vara den man är, man måste inte stoppas in i nåt fack.

Integration är också en process som pågår hela tiden, den har varken början eller slut och det finns inga tydliga kriterier på när man är integrerad.

Media bidrar starkt till de krav som vi ställer på de nya svenskarna och den bild vi har av dem. Ett exempel är att om en invandrartjej mördats, så skriver media genast om hedersmord och extrema avarter  inom en viss religion och ALLA dras över en och samma kam.

Den bild som framhålls är oftast fel och snedvriden, och det som  är viktig om vi vill att integration skall lyckas, är att  samhället  måste förverkliga möjligheten –lika för alla och lika utfall, det kan göras om media hjälper till att sprida riktig information och kunskap.

Köksbordsrasisterna kan vara samma människor, som helt utan att blinka tycker att Hitler var en hemsk människa och varför flydde inte judarna undan hans hemska förföljelse. Då var det helt ok att fly!

Vid såna tillfällen kan man kontra med, att det är ju precis samma sak, för de människor som flyr undan sina hemländers förtryckarregimer.

Dom kommer hit för att de blivit förföljda, torterade eller på annat sätt blivit utsatt.  För att de tillhör en viss befolkningsgrupp, bekänner sej till fel religion, eller talar fel dialekt, har fel politisk livsåskådning, osv.

Om köksbordsrasisterna hade att välja på att dö eller fly, för att kunna vara sej själva, vilket tror ni att de skulle välja?

Vi måste alla arbeta med att sprida kunskap och sluta tänka i termer som vi och dom, utan vi måste betrakta oss alla som medborgare i vårt land och man ska inte behöva bli svensk för att bli erkänd som likvärdig medmänniska.

Vi måste också börja ge "köksbordsrasisterna" svar på tal!

Och så vill jag avsluta med att citera svensk/kurdiska komikern Özz Nujen  vars ord på ett bra sätt innefattar den svenska intergrationsproblematiken.

"Jag har inte flytt från Turkiet för att bli svensk, utan för att få vara kurd"