Svar till Magnus Andersson´s insändare den 10 Maj

Det Magnus kallar Vänsterkartellens största misslyckande (ungdomsarbetslösheten) skall han bota med att sänka trösklarna för att komma in på arbetsmarknaden. Han skall förbättra genom att göra saker till det sämre.
Dessa sänkta trösklar innebär försämrade arbetsvillkor för människor under 26 år. Det är ett högt pris han tänker låta dessa människor betala för att få arbetslivserfarenhet. Man kommer lagligen att kunna utnyttja människor under 26 år som billig arbetskraft, lätt att anställa och lika lätt att göra sig av med.
Magnus glömmer att tala om att den A-kassa som ungdomarna skall kvalificera sig till, den föreslår hans parti tillsammans med moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna att höja avgiften med cirka 142 %. Det är i genomsnitt mer än 300 kronor i månaden. Man vill också ta bort den bortre parentesen i A-kassan. Det innebär att den som använt sina 300 dagar måste acceptera en ersättning på 65% av den lön man har haft, samt tvingas ta ett arbete som i reda pengar ger hälften av det man tidigare tjänat.
Detta kommer att sätta kollektivavtalen ur spel och öppna upp för låglönekonkurrens.

Vänsterpartiet vill att ALLA även unga människor skall ha möjlighet till arbete, där man kan leva på sin lön och där man kan känna anställningstrygghet.
Vänsterpartiet vill att man sätter full sysselsättning som det viktigaste ekonomiska målet i svensk politik (inte att bekämpa inflationen).

När Magnus och hans allianspartier vill avveckla välfärdssystemen genom platta skatter och skattesänkningar för att likrikta sig med Europa. Så gör övriga Europa helt om, man har upptäckt sambandet mellan bra välfärdssystem och högre tillväxt och för det måste man börja ta ut högre skatter.

Anna-Maria Forssell Mörk (v)
Ann-Renée Forsström (v)
Henrik Rubensson (v)