Centerpartiet vill ge de yngre en otrygg tillvaro

Maud Olofsson fortsätter att nischa sig som språkrör för den nyliberala högerpolitik som moderaterna av taktiska skäl inte själva vill skylta öppet med. Dagens förslag om att avskaffa anställningstryggheten för ungdomar är ett av de mer extrema utslagen för detta.
Förslaget är stötande och oförskämt. Inte ett enda jobb kommer att skapas med förslaget. Otrygga anställningar har i spåren av det tidiga 90-talets nedrustning av välfärden ökat kraftigt bland just ungdomar. Det har påverkat ungdomars levnadsstandard mycket negativt. Otryggheten skapar stress, utbrändhet och sociala problem. Detta vill centerpartiet ha mer av.

Nästan samtidigt skriver den före detta ordförande för moderata ungdomsförbundet Thomas Idergard. ”Det är hög tid att tämja facket!”
Moderaterna har gjort krystade försök att framställa sig som ett nytt arbetarparti. Men under ytan ser vi samma gamla fackföreningsfientliga höger som alltid. Håll det i minnet!

Detta kan vara viktigt att ha i åtanke inför det stundande valet. Viktigt att ha i åtanke är också att en röst på ett alliansparti också är ett stöd för dessa åsikter.

Ann-Renée Forsström